سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی لوگو با حروف اول نام تجاری(مونوگرام)، درست یا غلط؟

بسیاری از شرکت ها به جای ابداع یک نماد قابل تشخیص، راه آسان تر را انتخاب می کنند و حروف ابتدای واژه ها (مونوگرام) را به کار می گیرند. کفش N توسط کدام شرکت تولید می‌شود؟ احتمالا بسیاری از مردم نمی‌دانند. با این که بیشتر مردم بالاخره این موضوع را کشف می‌کنند، اما باز هم خیلی طول می‌کشد تا آن را به خاطر بسپارند. (New Balance یک شرکت آمریکایی تولید لوازم ورزشی)

تفاوت اینجاست که شما زمانی که دهن کجی نایکی را می بینید برند نایکی به یادتان می‌آید. اما وقتی حرف N را می بینید، باید مدتی فکر کنید و بسیاری از مردم زحمت چنین کاری را به خود نمی دهند.

طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت نیوبالانس
طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت نیوبالانس

زمانی که نامتان از بیش از یک واژه تشکیل شده، در طراحی لوگو با حروف نام تجاری (مونوگرام) به تمامی حروف اول آن نیاز خواهید داشت. شرکت نیو بالانس در اصلاح طراحی لوگوی خود اینبار  بجای یک حرف از دو حرف NE استفاده کرد و  بیشتر مورد توجه قرار گرفت. HP  که مخفف هیولت-پاکارد است و یا GE  که نماد جنرال الکتریک می باشد نیز از این مهم بهره برده اند. اما آن ها چه چیز را نادیده گرفته اند؟

طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت اچ پی
طراحی آرم (مونوگرام) شرکت اچ پی
طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت جنرال الکتریکز
طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت جنرال الکتریکز

مهمترین موضوع در طراحی مونوگرام را نادیده گرفته اند!

 این حروف باید ایده هایی کلامی را به مخاطب انتقال دهند تا بتواند جایگاهی منحصر بفرد را در ذهن او به وجود آورند که در مونوگرام هایی که نام برده شد (HP و GE  و N ) این موضوع نادیده گرفته شده است.

طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت مک دونالدز
نمونه طراحی لوگو (مونوگرام) شرکت مک دونالدز

مکدونالد هم از نخستین حرف نام خود برای طراحی نشانش استفاده کرد. اما با انتخاب نام «طاق های طلایی» برای این نماد، از ایده ای پیش پا افتاده فراتر رفت و ایده بصری اثربخشی ابداع نمود.طاق های طلایی، پیشرو بودن این برند را در صنعت خودش به تصویر می کشد.

بر خلاف چیزی که جامعه هنری ممکن است بگوید، عناصر تصویری هیچگاه به خودی خود بر ذهن انسان تاثیر نمی گذارند و برای باز کردن چتر خود روی ذهن مخاطب باید ارتباطی کلامی نیز برقرار کنند. ارتباط کلامی یعنی آنکه بتوانی ایده را با واژه ای شناخته شده صدا بزنی. مانند قوطی کمرباریک تبلیغات کوکاکولا، فلش موجود در طراحی لوگو تایپ فدکس،  یا ستاره سه پر در طراحی لوگو مرسدس بنز، سیب گاز زده شرکت اپل،، سیبل پرتاب تاید، علامت پلاس صلیب سرخ، صورتک خندان پپسی و...

باید توجه داشت که همیشه واژه های کامل، از مخفف ها برتر هستند. هیچ گاه مونوگرام نایکی نمی تواند جایگاه نوشته نایکی را پر کند و یا f فیسبوک، پرنده توییتر و ...